Årets folkbildare 2014
Årets folkbildare 2014 är tidningen Metros Viralgranskaren. Redaktionens tre journalister, Jack Werner, Linnéa Jonjons och Åsa Larsson, får utmärkelsen för sitt arbete med att granska påståenden som sprids i sociala medier samt för att de på ett tydligt och lättbegripligt sätt lär ut ett kritiskt förhållningssätt, och visar på vikten att ifrågasätta och källgranska uppgifter på nätet.
Med nya typer av medier kommer nya utmaningar. Det ökade informationsflödet i sociala medier ställer större krav på källgranskning och kritiskt tänkande hos läsarna. Myter får blixtsnabbt fäste och sprids som sanningar. Allt sedan starten i mars 2014 har Viralgranskaren granskat och avslöjat felaktiga påståenden som spridits i sociala medier. I vissa fall rör det sig om relativt harmlösa påståenden, som att Facebook skulle skänka pengar om man delar en viss bild och utsagor om olika kändisars död. I andra fall har det rört sig om ren skrämselpropaganda, som överdrivna påståenden om gift i maten, eller som myter med högerextrema och främlingsfientliga förtecken, som att vissa svenska traditioner skulle vara hotade eller myter om utsatta grupper i samhället.
Viralgranskaren ger också sina läsare praktiska tips i konsten att själv bli en bättre granskare och att känna igen varningstecken för när en historia troligen är påhittad. Tipsen gör läsaren uppmärksam på att påståenden inte alltid är fakta, och att information inte alltid är samma sak som kunskap.
Denna form av journalistik är nydanande och har banat väg för liknande initiativ i andra länder. Det har också tagits initiativ till att använda delar av Viralgranskarens material i skolor.
Genom sitt arbete förhindrar Viralgranskaren att myter får fäste och utan att skriva någon på näsan ger de läsarna förståelse för att det är värt att tänka efter en extra gång innan man delar något vidare. För detta får Metros Viralgranskaren Vetenskap och Folkbildnings utmärkelse Årets folkbildare 2014 och en prissumma på 25 000 kronor.